Sabtu, 17 November 2012

Mudahnya Seorang Wanita Masuk Syurga

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: "Apabila seseorang wanita melakukan sholat lima waktu, puasa Ramadhan, memelihara maruahnya, dan taat suami, maka masuklah mana-mana pintu syurga yang kamu kehendaki." (Riwayat)

Seorang wanita memang mudah masuk ke syurga dibandingkan dengan lelaki. Ini karena, jika seorang wanita itu betul-betul mengikuti apa yang telah ditetapkan dalam agama Islam. Syurga adalah tempatnya

Dibandingkan dengan lelaki, banyak yang perlu dipertanggungjawabkan sebelum masuk ke syurga, Allah akan menanyakan anak-anaknya, Allah akan menanyakan isteri-isterinya, berkenaan apa yang dia perbuat di masa hidupnya, jihadnya kemana dan masih banyak lagi pertanyaan-pertanyaan Allah yang harus dipertanggungjawabkan.

Tetapi, wanita juga yang paling ramai di dalam neraka karena sholat yang dilakukan oleh seorang wanita itu kadangkala tidak mencegah dirinya dari perkara keji dan munkar, wanita juga orang yang suka berpuasa, tetapi puasanya hanya menahan lapar dan dahaga saja, tapi masih melakukan dosa-dosa, dosa kecil ataupun dosa besar.

Wanita sangat susah menjaga maruahnya, masih suka membuka aurat, walaupun berjilbab, tetapi tidak mengikuti ketentuan syara' dan banyak wanita yang juga gagal untuk taat kepada suaminya.

Bagaimana dengan menjaga maruahnya dan taat kepada suami? Pada dua perkara inila wanita paling banyak gagal. Aurat tidak dijaga ketika berangkat bekerja. Pakaian yang memamerkan aurat yang juga akan memancing dosa-dosa besar lainnya. Pergaulan mereka yang juga dapat membawa pada perbuatan membicarakan orang lain, menjaga mata dan terutama mulutnya.

Mengenai mentaati suami. Kenyataanya isteri paling banyak gagal dalam masalah mentaati suaminya, kata-kata dan perintah suami disanggah dan dibantah dengan alasan-alasan yang sesungguhnya tidak mengandung kebaikan. Layakah mereka masuk syurga dengan sifat dan perbuatan yang dilakukannya?

Insyaflah wahai wanita yang sudah dipanggil isteri. Jangan jadikan diri Anda menjadi orang-orang yang menghuni neraka.

Semoga semua amalan yang kita lakukan diterima dan diridhoi Allah SWT. Amin.

0 Komentari ya..:

Posting Komentar